Skip to main content

First Pregnancy : Journey

Assalamualaikum Wbt.

I really want to remember my first pregnancy journey. I found it beautiful and special. Sebab aku survive sorang2, jauh dari my husband and family (alone in Bandung). Tapi moral and emotional support dari husband and family sangat kuat.

First Trimester

Aku balik ke Bandung the day after aku positive pregnant. Aku risau and tak yakin dengan diri sendiri. Gembira tapi dalam masa yang sama banyak yang negatif aku fikir. Aku takut. Mcm mane nak jaga diri, mcm mane kalau aku mual2, nnt habes kacau aku punye requirement. (Dental student je yang faham mcm mane sakitnya nak habeskan requirement ni). Aku simpan news ni dari kawan2 aku. Husband and family je yang tau. Aku taknak kawan2 aku tau sebab 1) Aku taknak susahkan diorg. 2) Aku taknak diorg utamakan aku (pregnnt women kan selalu dpt priority) sebab aku taknak diorg kesian dekat aku 3) Aku nak buktikan aku boleh survive tanpa pertolongan kawan2 4) Sebab aku plan nak pregnant habis belajar, tapi teraccident pulak. Hahaha. Nanti kang ape pulak diorg cakap. Sooo aku pun rahsiakan laaa.

Aku tau aku pregnant masa dah 4 minggu (1 bulan). Bulan kedua belum ada tanda2 morning sickness. Masuk weeks 9, aku dah rase badan ni lain macam. Malas lain macam. Rase nak tidur je. Energy all out, walaupun tak buat kerja sangat. Makan dah tak lalu. Sampaikan aku dah tau rutin morning sickness aku. Lepas mandi, muntah dulu, then siap2 pergi klinik settlekan pasien (selalu 2 or 3 pasien sehari), lunch tak berape nak lalu sangat. Muntah muntah muntah. Rase nak pengsan rase nak pitam tapi aku cepat2 rest. In the middle rawat pasien pun aku hold and rest sebab rase nak pengsan and sometimes muntah. Makeup dah takmau, rase rimas. Pergi klinik or keluar mane2 takde dah nak tepek bedak ke, apply lipstick jauh sekali lip balm. Barang kemas and jam pun aku dah taknak pakai. Bau2 tumis pun aku rase nak muntah. Muntah pun seboleh2 aku slow kan volume 'uwek' sebab taknak budak bilik sebelah aku dengar. Haha. Sampai mcm tu sekali nak berahsia dengan orang. Berat dari 43kg turun jadi 40kg. Nasib baik takde kawan2 yang sedar aku morning sickness. And nasib baik perut flat lagi. Serius tak nampak baby bump lagi mase tu. So still kuat nak angkat dental stuffs usung ke bangunan sane sini, still kuat naik turun tangga, kejar dokter and supervisor, buat paper work and discussion. Aku doa baby kuat and tak banyak ragam. Sebab aku tau first trimester ni baby still fragile and tak kuat. So semua morning sickness ni aku ignore, taknak manjakan diri layan sakit.

Nak masuk bulan keempat aku dah start rase baby kicking. Slow tapi aku dpt rase. Mungkin sebab lemak tak banyak kot.

Second trimester

Bermula laa episode mengidam. Time ni hilang dah morning sickness. Haha. Banyak wehh aku ngidam. Nak makan dekat Ana Patin House la. Nak makan sushi la. Nak makan makanan kampung la. Nak makan kuih muih la. Nak ice cream Godiva. Semua tu aku mengidam betul2 sampai rase nak menangis. Kesian husband, hari2 duk dengar aku nak makan itu nak makan ini. Yela sebab aku dekat Bandung mane laa nak dapat semua tu kecuali sushi. Haha. Sushi je aku dapat makan. Sampai satu tahap tu 2 kali seminggu aku pergi makan sushi sampai muak. Bile dah muak ingatkan tak makan dah, tapi ngidam lagi. Pishang.. Tapi aku pujuk diri and baby suruh kuat, jgn fikir sangat pasal makanan tu semua sebab aku tau takkan dapat mase tu. So aku isi jela perut dengan makanan yang ade. Bile dah kenyang, hilang terus makanan yang kau ngidam. See! Mengada betol.

Tapi tu la, sekuat mane pun aku cube tahan, ngidam time pregnant ni lain macam aura dia. Sampai aku cakap kat husband aku nak balik Malaysia. Nak makan semua yang dalam list. Haha. Dpt green light terus beli tiket balik. Bile dah balik hilang terus mengidam. Hampeh betol.

Mase aku pregnant 5 bulan, time tu dah kantoi busuk dengan kawan aku yg aku ni pregnant. Sebab diorg nampak aku makan ubat. Habes cover dah aku jawab vitamin utk badan ape semua. Tapi dah pregnant takkan nak menidakkan pulak kan. aku pesan dekat kawan2 aku, jgn utamakan aku, jgn kesiankan aku sebab aku pregnant, aku dgn anak aku kuat. Aku ajar diri aku utk tak jadi manja. Husband aku pun setiap bulan dia datang Bandung. Time check up baby dia datang. Bile aku cakap jgn dtg, dia berkeras nak datang. Walaupun i cakap jangan dtg, tapi jauh sudut hati i nak u datang. Haha.

Third trimester

Nak masuk bulan ke 7, aku push diri aku utk settlekan semua requirement sebelum balik ke Malaysia. Alhamdulillah, lancar semua plan yg aku rancang. Balik Malaysia rehat and tak payah fikir pasal klinik da.

Sepanjang aku pregnant ni, aku makan set shaklee dgn salindah. Tapi masuk keenam aku dah tak makan shaklee. Geram sbb banyak sngt nak pil nak kene telan. So aku makan salindah dgn multivitamin yang dokter prescribed. And then masuk bulan ke lapan, aku dah skip2 makan salindah. Aku makan multivitamin je. And start weeks ke 36 aku skip2 makan multivitamin. Kejap makan kejap tak. Husband aku tau ni mau dia marah. Haha. Pergi check up KKIA, nurse tanye ubat makan tak, laju je aku jawab makan. Alhamdulillah sepanjang pregnant ni takde ape2 komplikasi. Dah hujung2 nak bersalin tu aku buat kerje rumah banyak. Mengemas situ sini. Mop tingkat atas tingkat bawah, angkat itu ini sampai rase nak patah pinggang. Nak buat mcm mane, mood mengemas tu datang. Habes semua bende nak di kemas. Berjalan pun banyak biar senang nak bersalin.

Banyak kenangan yang aku nak ingat sepanjang first pregnant ni. Tapi dah tak larat nak taip. Nnt sambung next entry pulak. I want to remember everything about this journey. Kot2 nnt dah tua ataupun penyakit lupa datang (minta dijauhkan), boleh aku refer balik dekat entry ni untuk ingat semula pengalaman mengandung anak sulung di negara orang. Gituuuu.


Comments

Popular posts from this blog

(Borang Permohonan Nikah untuk Wanita Selangor tapi nak nikah dekat luar selangor)

Assalamualikum wbt Dalam entry kali ni aku nak share pasal step2 untuk apply surat kebenaran nikah bagi pihak perempuan yang menetap atau bermastautin di SELANGOR tapi nak nikah dekat LUAR SELANGOR contohnya Kuala Lumpur, Putrajaya dan lain-lain negeri. Kalau korang nak tahu, masa awal2 nak kahwin dulu, segala surat menyurat ni lah yang paling menyakitkan kepala. Aku duduk dekat Gombak. Tapi dalam ic gatal tulis WP Persekutuan. Haa ambik kann dah pening kepala. Tak tahu nak apply dekat JAWI or dekat JAIS. Okay pendekkan cerita, Aku jumpa terus pegawai pendaftar nikah and cerita la pasal alamat and ic yang tak sama tu. Lepas tu pegawai tu cakap 'Oh takpe, sebab gombak ni boleh dua2. Boleh selangor and boleh wilayah persekutuan. Hihi. So dah clear kat situ. So I decide nak apply yg JAIS je sebab prosedur lagi senang dari yg JAWI.  Okay, ikut je step dekat bawah ni, takyah pening kepala k 1. Buka website  http://ncr.jais.gov.my/  and then daftar baru dulu dekat box pali

She was born

Assalamualaikum Wbt Alhamdulillah, my little Zara Zulaikha was born on 17 Mac 2017. Aku tak sangka aku bersalin awal sebab ade beberapa faktor yang buat aku fikir macam tu. Sejak kandungan 33 minggu doctor scan baby kecik dari size yang sepatutnye. 2 minggu sekali cek dekat KKIA pun doctor scan size baby kecik 2-3 minggu dari yang sepatutnya. Sampai kene refer dekat pakar untuk tau punca kenapa baby kecik. Bile jadi macam tu, so aku expect baby akan keluar mid of April. Tapi pakar and nurse dah pesan suruh aku ready je. Usia kandungan 38 minggu 4 hari, hari Jumaat 17 Mac 2017. Aku sendiri dekat rumah. Husband and in law semua kerja. Aku mcm biasa, bile sorang2 kat rumah takde kerje lain dah. Kalau tak tidur mesti aku online main phone. Macam biasa lepas hantar husband pergi kerje, aku sambung produce taik mata. Haha. Tapi terbangun around 10 lebih sebab aku rasa contraction. Tapi aku fikir ni mesti false contraction je ni sebab yela sebab aku expect baby keluar lambat lagi. So